a-corretto uso di "dimostra il tuo valore"
b-uso delle "mine antiuomo"
c-giocabilità di carte "giocabili in ogni momento" o "giocabili durante il tuo turno" prima di pescare le carte, nel proprio turno.
Ho scritto a Nipa che mi ha dato la sua opinione e mi ha postato dei pezzi di discussioni che ha avuto con Bryan Winter.
a: dimostra il tuo valore necessita di essere assegnata scegliendo il guerriero avversario appena viene assegnata, quindi se non c'è in gioco un guerriero che soddisfi i requisiti di avere il doppio del valore base del mio guerriero non posso giocarla (aveva ragione Eugenio

b: le mine antiuomo possono benissimo essere usate anche in difesa e non solo in attacco, (Nipa mi ha fatto notare che la carta non ne nega assolutamente la possibilità). Ora, non so se sia uscita a suo tempo una specificazione italiana riguardo a questo, ma in ogni caso Nipa mi ha assicurato che non viene da Bryan e che loro le hanno sempre utilizzate sia in attacco che in difesa.
c: questo è il punto più controverso. Nella nuova versione online è espressamente specificato nelle regole che ciò è possibile (ma il gioco online è diverso da quello reale in molti aspetti).
Riguardo al regolamento di prima e seconda edizione, eso non è specificato; Nipa ha detto che preferisce che ciò sia possibile, Bryan a suo tempo aveva indicato che era abbastanza indeciso tra le due cose (infatti inizialmente siccome in Svezia giocavano con questo fatto non possibile e voleva dare una sorta di universalità al gioco era più propenso al no, ma poi nella versione per Engine ha optato per il sì).
Riporto qui il frammento che mi ha mandato Nipa (ricordo che PAAT sta per Play at Any Time, mentre PDYT sta per Play during Your Turn):
This was never ruled for 1st or 2nd edition Doomtrooper,
all I can find on it is some thoughts from Bryan from the
time this was discussed. You can see that different groups
or even countries played it differently, I'd suggest making
a ruling on this for use in Italy.
gEngine edition finally has a rule that says the pre-draw
phase exists, I personally like it, it makes the game flow
faster. (NIPA)
The first player may play PAAT cards as his or her first "thing to do."
You can justify it in many ways, but saying "The draw step is already
over" is a easy one. That leads to the situation where you want to play
a card like MANIFEST DESTINY during your first turn, and that leads us to the proceedure for the rest of the turns as well.
Here is how the "transition period" could go:
1) Your opponent announces his turn ends
2) Your opponent may play "Play after your turn" cards (I'm not sure if
there are any).
3) You may play "Play before your turn" cards (I think there are 1 or 2)
4) Your turn begins with your draw step
5) You may play generic "Play during your turn" cards before you draw.
6) You draw cards - an instantaneous event.
7) You may play more "Play during your turn" cards.
So the question is, "Is Step #5 allowed?"
I think yes, but according to Patric, in Sweden they say no.
So...
I must admit I like both verdicts. "Yes you may play PDYT cards right before you draw" makes for fast-moving, cool combos and tricks game play.
"No you may not play PDYT cards until after you draw" is agreeably much easier and doesn't seem as "cheesey".
The final verdict has an effect on the beginning of the game as well. If
the verdict is "Yes PDYT cards can be played before you draw," then the
first player (for example) would have to play MANIFEST DESTINY (Play at the beginning of your draw step) BEFORE he or she plays any PDYT *or* PAAT cards. The reason is that the game starts with a draw step, and the draw step means IMMEDIATELY drawing cards, so if you play a PDYT or PAAT card then by default you have already bypassed your draw step, and it is too late ot play MANIFEST DESTINY.
I really don't know how to call that one. They are both really nifty.
I'm willing to bow to the establishmed method in Sweden (as I think the
game should be as universal as possible and frankly they have a lot more
Doomtrooper tourneys over there), but at the same time I really like
dumping my hand on an unsuspecting opponent and then filling it up again.
I guess I'm leaning toward "You may NOT play generic "Play during yout
turn" cards until after you draw cards." But that is not official yet!
Shall we vote?
Bryan Winter
Freelance Game Design
Secondo me la soluzione migliore è votare proprio come suggerisce Bryan.
Comunque io sono per il sì e sono d'accordo con Nipa, secondo me il gioco sarebbe molto più fluido e spettacolare.
A voi la palla.
Byez, Diego